Annika Strandhäll, socialförsäkringsminister, besök i GOS

Annika Strandhäll, socialförsäkringsminister, besökte idag vårt distrikt. Dagen inleddes i Lerum och en träff med pensionärsföreningarnas samråd.

Här lyftes vårt pensionssystem för diskussion. Sverige har ett pensionssystem som bygger på den samlade inkomsten under livet. Och det är ingen hemlighet att kvinnor oftare jobbar deltid, har lägre lön och dessutom oftast tar ett större ansvar för hem och familj. Kvinnor hämtar aldrig igen det glappet som blir, utan går även in i pensionen med lägre inkomst.

Efter samrådet med pensionärerna träffade Annika oppositionsråd i Lerum Renée Norgren Jeryd och de fackliga organisationerna. Samtalen kretsade kring hur det känns i kommunen, rekryteringsproblem inom både vård och skola. Det samtalades även om ungas psykiska ohälsa och behovet av fungerande elevhälsa och BUP.

Dagen i Göteborgsområdet fortsatte sedan med att träffa pensionärer i ett fullsatt Möllan i Mölndal.

Annika pratade om att vi redan nu har tagit bort den orättvisa pensionärsskatten samt höjt bostadstillägget. Nu ska vi fortsätta att satsa på de pensionärer som har det sämst. Vi ska höja garantipensionen och höja taket för bostadstillägget. Vi måste ha ett fungerande pensionssystem. Vi behöver även ha ett fungerande pensionssystem när det är dags för våra barn och barnbarn att gå i pension. Idag kommer genomsnittskvinnan ut på arbetsmarknaden först vid 29 års ålder. Vi jobbar och bidrar alltså kortare tid idag än förr, och det behöver vägas in i framtida pensionssystem.

Annika Strandhäll pratade även om vårdpersonals tuffa arbetsvillkor, och den ohållbara situation som är nu. Bland annat heltider, deltider, schemaläggning är områden som måste diskuteras för att se hur vi kan öka intresset att arbeta inom vården samt kunna behålla de som jobbar inom yrket nu.

Lunchen intogs tillsammans med Mölndals oppositionsråd och unga socialdemokrater fick möjlighet att prata lite om hur de ser på Mölndals utmaningar och fördelar.

Efter lunch fick vi möjligheten att fika med fackligt förtroendevalda som lyfte problemen med att rekrytera rätt kompetens i kommunen, främst inom vård och omsorg och skola. Vi diskuterade schemaläggning och problemet när de som har deltid får jobba lika många pass som de som har heltid – men kortare pass. Vi diskuterade även scheman där personalen tvingas jobba från morgon till kväll för att bemanningen ska gå ihop.

Innan det var dags att avsluta besöket i Göteborgsområdet så passade vi på att dela ut lite material och prata med Mölndalsbor.