Det största trygghetsprogrammet i modern tid: Socialdemokraternas valmanifest 2018

Vi vill se ett starkare samhälle med en bättre välfärd, snabbare integration och en kompromisslös mot brottsligheten. Därför presenterar vi nu det största trygghetsprogrammet i modern tid med reformer för ett tryggare Sverige. I vårt valmanifest presenterar vi förslag på reformer och prioriteringar inom fyra områden: fler jobb, bättre välfärd, färre brott och starkt internationellt samarbete.
Vi vill inte lämna utvecklingen åt ödet eller marknads­krafterna. Vi vill skapa ett starkare samhälle som förmår göra den klimatomställning, upprustning av säkerheten och försvar av freden och demokratin som krävs för att våra barn ska få leva trygga liv.

Ett starkare samhälle, där vi gemensamt anställer de tiotusentals sjuksköterskor, poliser och lärare som krävs för att korta vårdköerna, bekämpa brotten och höja elevernas kunskaper i landets skolor.

Ett starkare samhälle, som ger dig trygghet på jobbet, stöd i omställningen till nya jobb, mer tid med barnen – och en ordentlig pension den dag ditt jobb är slutfört.

Detta starka Sverige är ingen dröm, utan fullt möjligt om vi håller ihop.

Läs valmanifestet i sin helhet här

En extra veckas ledighet för föräldrar, familjevecka

Nu presenterar vi också en ny stor reform. En familjevecka. Det är en extra veckas ledighet för föräldrar att ta ut när barnen inte kan vara i skolan.

För många löntagare är det svårt att ta ledigt under skollov och studiedagar. Inte minst för ensamstående och i yrkesgrupper där man inte kan ta ledigt hur som helst. En planeringsdag på förskolan eller att tonåringen sitter ensam hemma på lovet betyder ofta extra stress för föräldrarna.

Därför föreslår vi att föräldrar som arbetar får fem lediga dagar var per år som de kan ta ut när barnen inte kan vara i skolan på grund av lov, planeringsdagar och liknande. Förslaget gäller för föräldrar till barn mellan 4 – 16 år.

Det är en reform som gör att fler kan kombinera arbete med familjeliv, som gör att fler föräldrar kan tillbringa mer tid med sina barn, och som gör att fler kan känna trygghet i vardagen.

Därför vill Socialdemokraterna:

• Införa en extra veckas ledighet för föräldrar. En familjevecka. Föräldrar som arbetar får fem lediga dagar var som de kan ta ut när barnen inte kan vara i skolan på grund av lov, planeringsdagar och liknande. Förslaget gäller för föräldrar till barn mellan 4 – 16 år.