Drygt ett hundratal kom för att lyssna på Magdalena Andersson i Kungälv

Under eftermiddagen träffade Magdalena Andersson, finansminister, Framtidsgruppen i Kungälv. Framtidsgruppen består av personer från viktiga delar av kommunen, som kommunledning, polisen, hälso- och sjukvården, arbetsförmedlingen, föreningslivet m.fl. som gemensamt tar krafttag mot utanförskapet i kommunen. Miguel Odhner, kommunstyrelsens ordförande, berättar att i Kungälv sjunker arbetslösheten, skolresultaten pekar stadigt uppåt och byggandet är omfattande. En utmaning är nyanlända, och då främst bristen på bostäder. Framtidsgruppen har skrivit under Samhällskontrakt 2020 som syftar till att minska utanförskapet i kommunen, öka integrationen och få en trygg framtid. I samtalet mellan Magdalena och Framtidsgruppen fick olika delar av gruppen möjlighet att berätta om sin verksamhet och Magdalena fick ställa frågor men även berätta om andra ställen som också jobbat lyckat med dessa frågor. Linda Åshamre, socialdemokrat och ordförande i sociala utskottet i Kungälv, berättade även hur de jobbar för att minska barnfattigdomen i kommunen och hon ställde frågan till Magdalena vilka framgångsfaktorer som finns i frågan. Magdalena menar att hon inte har något facit, men säger också att hon tror att Kungälv är svaret på spåren. Hon pratade även om samverkan med näringslivet som ett framgångsrecept. Efter mötet med Framtidsgruppen träffade Magdalena representanter från fackliga organisationer, bland annat Kommunal.

Besöket i Kungälv avslutades med ett öppet möte. Lokalen var full och trots att det bars in många extrastolar så var det många som fick stå. Magdalena pratade om det politiska läget, samt lämnade utrymme för en hel del frågor och tankar från publiken.

Frågor kom upp som handlade om LSS och försämringar som påverkar de som är behov av hjälp. Regeringen har satt i igång en utredning om LSS. Naturligtvis ska  ingen som är behov av assistans bli av med det. Alla som är i behov av hjälp ska ha det. Den svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas.