Förslag till riksdags- och regionfullmäktiglista

-Det finns så oerhört mycket kompetens i distriktet och det har inte varit ett lätt arbete att sätta ihop listorna, säger Benny Andersson från valberedningen

Nu presenterar partidistriktet valberedningens förslag till riksdagslista och regionfullmäktigelista. Beslutet om listorna fattas av 95 ombud på distriktskongressen som genomförs på Stenungsbaden den 8 april i år.

Under december och januari har valberedningen för Socialdemokraterna i Göteborgsområdet intervjuat ett 60-tal kandidater till både riksdag och region och efter ett hårt arbete kunde valberedningen igår presentera förslaget för distriktets Samråd. Samrådet består av representanter från distriktets arbetarekommuner, distriktsstyrelse och sidoorganisationer för att föra en dialog med valberedningen om de listor som distriktskongressen ska fatta beslut om den 8 april i år.

-Det har varit fantastiskt givande att få vara med och träffa alla dessa kandidater, säger Benny Andersson, valberedningens sammankallande. Det finns så oerhört mycket kompetens i distriktet och det har inte varit ett lätt arbete att sätta ihop listorna, men med detta förslag är jag övertygad om att vi får riktigt starka lag till både riksdagen och regionen, avslutar Benny.

Valberedningen har jobbat med att få en så bra fördelning som möjligt på listorna, både vad gäller erfarenhet, förnyelse, bakgrund, facklig erfarenhet och ålder.  Dessutom har de lagt sig vinn om att hela distriktet ska vara representerat så gott det går.

Riksdagslistan

Valberedningens förslag till riksdagen toppas av Kenneth G Forslund från Kungälv. Kenneth är sedan 2002 riksdagsledamot och sedan 2014 ordförande i riksdagens utrikesutskott. Under sin tid i riksdagen har han haft ansvar för EU-frågor, biståndspolitik och just nu säkerhetspolitiken samt utrikesutskottets övergripande arbete.

-Jag tackar för det förtroende och stöd som visats i alla de nomineringar som kommit in och valberedningens förslag av mig som förstanamn på Socialdemokraternas riksdagsvalsedel i den nya valkretsen för Göteborgs kranskommuner, säger Kenneth. Just nu känner jag med både stolt och tacksam för det starka stödet. På distriktskongressen den 8 april fastställs listan och jag hoppas naturligtvis att den ställer sig bakom valberedningens förslag.

På andraplats på valberedningens förslag till riksdagslista finns Aylin Fazelian från Mölndal. Aylin är 26 år gammal, utbildad statsvetare och har efter en avslutad masterutbildning i höstas arbetat för en miljöorganisation. Aylin har flera förtroendeuppdrag, bland annat är hon gruppledare och vice ordförande för (S) i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götaland, sitter med i regionfullmäktige och är internationell talesperson för S-kvinnor nationellt.

Regionfullmäktigelistan

Regionfullmäktigelistan toppas av Janette Olsson som kom in som ersättare i regionstyrelsen i höstas. Janette sitter även som gruppledare och vice ordförande för (S) i Västra Hälso-sjukvårdsnämnden. Hon kommer från Stenungsund och är lärare på Stenungskolan.

– Det är såklart fantastiskt hedrande att vara föreslagen som första namn på regionlistan, säger Janette. Men vi är samtidigt ett mycket kompetent lag som kommer att föra upp regionfrågorna på den politiska agendan under valrörelsen. Det är helt klart så att den här regionen behöver en socialdemokratisk ledning som ser till den jämlika hälsan och sammanhållen vård.

Som andranamn på valsedeln föreslår valberedningen Jim Aleberg från Ale. Jim sitter idag som ersättare i regionstyrelsen och är bland annat gruppledare för (S) i Hälso-sjukvårdsstyrelsen. Jim är i grunden bilmontör och fackligt förtroendevald i Volvos verkstadsklubbs styrelse och även engagerad i Alafors IF som ungdomsledare och tränare.

Hela förslaget till Riksdagslista kan du läsa här
Valberedningens förslag till riksdagslista 2018

Hela förslaget till regionfullmäktigelista kan du läsa här
Valberedningens förslag till regionfullmäktigelista 2018