Frige de politiska fångarna

I Turkiet fängslas parlamentariker, borgmästare och partimedlemmar från Folkets demokratiska parti (HDP), de svenska socialdemokraternas systerparti. De gripna och deras familjer behöver ekonomiskt stöd. Palmecentrets solidaritetsfond samlar därför in pengar till rättshjälp och till ekonomiskt stöd för anhöriga till gripna som står utan försörjning.

Socialdemokraternas systerparti Folkets demokratiska parti (HDP) i Turkiet är hårt ansatt av den turkiska staten och ber nu om vår hjälp. Många politiska företrädare sitter fängslade på lösa grunder, däribland de båda partiledarna Selahattin Demirtaş och Figen Yüksedag. Samtidigt som oppositionen sitter fängslad hålls det val om en ny konstitution som ger presidenten betydligt mer makt.

Utvecklingen är mycket oroande och Olof Palmes internationella center har därför startat en insamling.

Insamlade medel ska användas efter följande prioritetsordning: 1. Ekonomiskt stöd till familjer med fängslade familjemedlemmar genom HDPs Brysselkontor, 2. Ekonomiskt stöd för rättslig hjälp i rättegångar genom HDPs Brysselkontor, 3. Till Palmecentrets egeninsatser för Turkietprogrammet.

Läs mer på Olof Palmes internationella Center