Kostnadsfri influensavaccin för alla över 65 år

Sverige ska vara världens bästa land att åldras i. Trygghet kan innebära många saker. Tryggheten i att pengarna inte tar slut innan månaden gör det. Trygghet i en aktiv ålderdom. Trygghet i en stark välfärd med en bra sjukvård och äldreomsorg. Men trygghet är också att vara skyddad från att bli sjuk. Att vaccinera sig är ett av de bästa sätten att skydda både sig själv och sin omgivning mot smittsamma sjukdomar. För att skapa trygghet för fler vill vi socialdemokrater satsa en kvarts miljard för att äldre, men också andra riskgrupper, ska kunna vaccinera sig kostnadsfritt mot influensa.

Sverige ska vara världens bästa land att åldras i. I ett starkt samhälle ska det vara självklart att den som är äldre är trygg. Trygghet är en pension som går att leva på. Trygghet är att du kan leva ett socialt och aktivt liv även när du blir gammal. Trygghet är en bra sjukvård och äldreomsorg. Men trygghet är också skydd mot sjukdom. Därför går vi socialdemokrater till val på att göra det kostnadsfritt för alla äldre att vaccinera sig mot influensa, så skapar vi ett tryggare Sverige.

Vi vill att alla äldre, samt andra riskgrupper som till exempel gravida, ska slippa betala för vaccin mot influensa. Så gör vi vården mer lika över hela landet eftersom var du bor ska inte bestämma hur mycket du behöver betala för att skydda dig mot influensan.

I dag rekommenderas dessa grupper vaccination av influensa, men förslagen skulle göra det obligatorisk för landsting att erbjuda vaccinationen och därmed att det blir kostnadsfritt för den som vaccinerar sig. Det kommer leda till en högre vaccinationstäckning än i dag, vilket gör att färre behöver bli sjuka och vårdens resurser kan gå till de sjukdomsfall som inte kan förebyggas med vaccin.

Socialdemokraterna går till val på att satsa en kvarts miljard kronor för att äldre och andra riskgrupper under nästa mandatperiod ska omfattas av kostnadsfri vaccination av influensa.

I Västra Götalandsregionen är andelen + 65 år som lovas få gratis vaccin 326 561 personer.