Kultur är ingen prydnad, säger Maria Brauer, regionkandidat från Öckerö.

Att bedriva kulturfrågor och kulturpolitik är ingen lätt axelryckning. Kultur handlar om en gestaltning av samhället. Både det som varit, det som är och även vart vi alla är på väg.

När livet förändras, när samhällen och individer utvecklas så gör även kulturen det. Därför är det så viktigt att vi politiskt stöttar kulturarbetet men inte styr. Därför är det viktigt att vi tillåter kulturen att vara fri. Det är kulturens olika uttryck som hjälper oss att förstå vår tid. Regionens fantastiska kulturinstitutionen är en viktig del i kulturutbudet och de arbetar för att nå fler invånare i hela Västra Götaland. För att klara det måste de få samhällets stöd för att utvecklas.

Sverigedemokraternas vilja att bestämma innehåll och utbud inom kulturpolitiken och i uppsättningar oroar mig kraftigt.  Vi socialdemokrater vill att kulturen ska stöttas, men vara fri. Det gäller allt från minsta teaterförening till hela public service.

Maria Brauer, regionkandidat