20:åring avled efter arbetsplatsolycka i Kungälv

Under ett arbete med dagvattenbrunnar vid ett mot på E6:an i Kungälv välte ett lastbilssläp. En 20-åring klämdes så illa under släpet att han senare samma dag avled. Ännu en arbetsplatsolycka med dödlig utgång. Den här gången i vår egen närhet, och vi känner starkt med honom och hans anhöriga.

Det här var långt ifrån den första arbetsplatsolyckan i år med dödlig utgång i Sverige och antagligen inte den sista, dessvärre. Under 2019 inträffade 100 000 arbetsplatsolyckor och 46 av dem hade en dödlig utgång. För 11 000 anställda ledde olyckan till 30 dagars sjukskrivning eller mer.

Vår uppfattning är att ingen ska behöva dö på sitt arbete, men ingen ska heller behöva dö av sitt arbete. Därför är det viktigt att utvidga nollvision mot dödsolyckor till att ingen ska behöva dö till följd av sitt arbete. Det handlar om en nollvision mot arbetsplatsolyckor som leder till död, men också mot arbetsrelaterad dödlighet på grund av till exempel längre sjukdom, ohälsosam stress, cancer eller självmord.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen föreslog för över ett år sedan att skyddsombuden skulle få en större möjlighet att upptäcka brister i arbetsmiljön. En majoritet i riksdagen – Moderaterna, Sverigedemokraterna, Center, Liberalerna och Kristdemokraterna – röstade emot det.

Arbetsplatsolyckan i Kungälv utreds just nu av Polisen och det är ännu inte klarlagt om arbetsgivaren har något ansvar i det här fallet.

Vårt arbete för ett säkert arbetsliv fortsätter. Alla har rätt att komma hem levande från jobbet.

Kenneth G Forslund
Aylin Fazelian