Det glömda valet

Hur kan frågor kring vem som styr över sjukvård, kollektivtrafiken och kulturen försvinna så lätt?

Vilket parti styr i Västra götalandsregionen?

Frågan är inte helt ovanlig när det gäller det som brukar kallas för det glömda valet; valet till regionen.
Valet som bestämmer vem som ska leda och utveckla sjukvården, kollektivtrafiken och kulturen i Västra götalandsregionen. Men som också påverkar hela den regionala utvecklingen, ett antal folkhögskolor och Botaniska trädgården i Göteborg, för att nämna ett konkret exempel. Snart är det dags för val igen och för att välja styre i regionen. Låt denna gång det bli ett aktivt val!

Hur kan det komma sig att de här frågorna så ofta går under radarn? Troligtvis är det svårt att greppa vem som har ansvaret eftersom regeringen hanterar och fördelar pengar till sjukvården. Samtidigt är det kommunen som hanterar vård och omsorg. Så klart det kan förvilla i frågan om vem som ansvarar för vad.

Under pandemin har det blivit tydligt att sjukvården är en av de viktigaste frågorna i samhället för att medborgarna skall känna sig trygga. Vårdpersonalen har varit i blickpunkten eftersom deras arbetsmiljö och arbetssituation har analyserats dagligen i media. Bristerna har blivit synliga och i alla sammanhang pratas det om vilka oerhörda insatser de har gjort med dåliga förutsättningar.

Rösta bort moderaterna

Lyssnar man på Moderaterna som styr politiken i Västra Götaland så låter det som att pandemin är orsaken till vårdköer, dålig arbetsmiljö och underbemanningen i sjukvården. Jag kan avslöja att förutsättningarna var ordentligt dåliga redan före pandemin men har nu blivit tydliga och intressanta för gemene man på grund av pandemin. Det jag hoppas är att Västra Götalands invånare inser att sjukvården styrs av moderata politiker i Västra götalandsregionen.

Jag hoppas också att ni väljare vill se en förändring framåt. Att ni vill ge sjukvården och dess personal mer muskler.

Vi Socialdemokrater har i sju års tid väntat på att få påverka sjukvården i rätt riktning. Vårt fokus ligger på kortare vårdköer för patienterna, en bra arbetsmiljö för personalen och ett gott liv för invånarna i Västra Götaland.

Ge oss chansen genom att rösta på Socialdemokraterna i Västra götalandsregionen i valet i höst. Det blir bättre.

// Jim Aleberg, ersättare i regionstyrelsen och vice ordförande i Närhälsan