Distriktskongressen 2022

2021 är lagt till handlingarna, riksdags- och regionlistor fastställda och vi fick sjunga Internationalen tillsammans.

I lördags genomfördes Göteborgsområdets distriktskongress 2022. Mötet leddes med trygg hand av Beatrice Ekelund, försteombudman på Handels avdelning 24 samt Bengt Forsling, chef på LO-distriktet i Västsverige. Kongressen genomförde sedvanliga årsmötesförhandlingar med bland annat fastställande av styrelsens berättelse och med det, lades 2021 till handlingarna. Motioner behandlades och två uttalanden antogs: ett där vi uttalar vårt stöd för Ukraina och ett där vi vill se en fortsatt omställningar av miljövänliga transporter och att ungdomar ska få resa gratis.

Uttalandena kan läsas här
Stöd för Ukraina
– Fortsatt omställning av miljövänliga transporter och gratis ungdomsresor

Partistyrelsens representant var Magdalena Andersson som höll ett allvarstyngt och starkt tal till kongressen. Efter talet fick ombuden möjlighet att fota sig tillsammans med vår partiordförande och det var många som tog chansen till ett foto och att få byta några ord.

När Magdalena åkt vidare var det dags för ombuden att fastställa riksdagslista och regionfullmäktigelista för den kommande mandatperioden. Det var en enig valberedning som föreslog förslagen och en enig distriktskongress som fastställde listorna. Riksdagslistan toppas av Kenneth G Forslund, Aylin Fazelian, Joakim Järrebring, Paula Örn, Patrik Linde och Katarina Bosetti Kristoffersson. Regionfullmäktigelistan toppas av Janette Olsson och Jim Aleberg samt en representant från varje arbetarekommun i distriktet på de elva första platserna.

Listorna i sin helhet kan du läsa här:
Riksdagslista 2022-2026
Regionlista 2022-2026

Övriga regionuppdrag i nämnder, styrelser, bolag och stiftelser fastställs av S i VGRs representantskap i höst. Kongressen avslutades traditionsenligt med Internationalen och vi kan alla konstatera att det efter två år med pandemi och digitala kongresser var oerhört skönt att kunna träffas och att kunna sjunga Internationalen tillsammans. Nu fortsätter vi vårt valarbete med att möta väljare, i dörrar, via telefonsamtal, i villaområdet, i affären och på stan.

Vi ska samtala med så många som möjligt om varför Socialdemokraterna vill ha fyra nya år i regeringen, varför det är så viktigt att bryta segregationen och bekämpa brottsligheten, varför vi vill ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och varför vi vill se en grön klimatomställning. Vi ses i valrörelsen!