Distriktskongressen blir digital

Distriktskongressen i september blir digital. Det beslutet fattade distriktsstyrelsen igår och förberedelserna är redan i full gång.

I mars fattade distriktsstyrelsen beslut att skjuta på årets distriktskongress till den 5 september med anledning av Corona. Styrelsen har haft ambitionen att den skulle kunna genomföras fysiskt, men med tanke på nuvarande läge fattade distriktsstyrelsen igår beslut att den ska genomföras digitalt.

-Jag önskar förstås att vi hade kunnat mötas för debatter och val av ny styrelse men med nuvarande läge går den inte att genomföra fysiskt, säger Aylin Fazelian, distriktsordförande för Socialdemokraterna i Göteborgsområdet.

Förberedelserna för en digital distriktskongress är redan i full gång. På onsdag samlas arbetarekommunernas ordföranden på ett digitalt möte för att gå igenom vilka förberedelser som behöver göras inför september, och på torsdag kommer alla ombud att få information om hur kongressen kommer att gå till rent praktiskt.

-Alla ombud kommer att kallas till utbildnings- och informationsträff där förutsättningarna för distriktskongressen gås igenom och vi kan säkerställa att alla ombud kan logga in i det digitala systemet och att de kan använda det, säger Catrin Wikblad, försteombudsman för Socialdemokraterna i Göteborgsområdet.

Att genomföra en digital distriktskongress ställer andra krav på både ombud, presidium, distriktsstyrelse och personal, både vad gäller utrustning, kunskap och disciplin än vad en fysisk distriktskongress gör.

-Det ska bli riktigt roligt att genomföra en digital kongress! Det känns både spännande och historiskt. Det hör till tiden vi lever i, att kunna ställa om för att skydda demokratin under en pandemi. Vi har haft beredskap för detta under våren och jag är helt säker på att det kommer gå jättebra, avslutar Aylin.