Hej! från en nyvald distriktsordförande

Låt mig börja med att säga TACK för förtroendet

Vänner,

Låt mig börja med att säga TACK för förtroendet att bli vald till distriktsordförande för Socialdemokraterna i Göteborgsområdet.
Jag lovar att göra mitt yttersta för att axla den uppgiften så gott som jag kan och vara en värdig ordförande.

Jag gick med i Socialdemokraterna för 13 år sedan. Året var 2006 och bilden av Socialdemokraterna då, var bilden av ett trött parti. I många år hade vi stått inför opinionstapp och medlemstapp. Nu tappade vi också regeringsmakten. Mina allra första medlemsmöten handlade om krishantering. Där har vi fastnat. Jag vet inte hur ni känner, men jag måste säga att jag är oerhört trött på beskrivningen av Socialdemokraterna som ett parti i kris.

Nyligen fick jag frågan; – Är Socialdemokraterna idag ett relevant parti?

Frågan förbluffade mig. Har du tittat dig omkring?

Klyftorna mellan fattiga och rika fortsätter att växa.

Det är tydligt globalt fenomen, ojämlikheten växer mellan länder och inom länder. Trots att en stor majoritet av OECD-länderna har präglats av ökade inkomstskillnader de senaste decennierna, utmärker sig Sverige genom att takten på den ökande ekonomiska ojämlikheten varit ovanligt hög. De senaste 35 åren har de absolut rikaste bara blivit rikare. Barn som växer upp bara några mil från varandra lever i helt olika världar, med helt olika förutsättningar och möjligheter i livet.

Det stannar inte där. Vi står också inför mänsklighetens största utmaning; klimatförändringarna. Glaciärer smälter och havsnivån höjs, antalet översvämningar, stormar och skogsbränder ökar. Gör vi ingenting, hotas hela samhället så som vi känner det.

Samtidigt är ett klimatförnekande parti, spunnet ur nazismen, riksdagens tredje största parti. Häromdagen kom min 7-åriga systerdotter hem från förskolan och frågade sin mamma; stämmer det som de andra barnen säger i förskolan att du och pappa kan skickas härifrån till ett annat land?

70 år sedan förintelsen har vi nazister i vårt svenska parlament som sprider rädsla och oro bland våra barn. Och de högerextrema vindarna fortsätter att blåsa. Det främlingsfientliga blocket i Europaparlamentet väntas gå starkt framåt i det kommande valet. Vi pratar om nazister, kvinnohatare och klimatförnekare.

Är Socialdemokraterna idag ett relevant parti? Mer än någonsin skulle jag säga. Det är dags för oss att bli en mer kaxig arbetarrörelse, väcka oss ur vårt kristillstånd, sträcka på ryggen och inse att det faktiskt är vi som bär på svaren om hur vi bäst löser samhällets utmaningar. Och här kommer vi, Göteborgsområdet in i bilden. Vi är ett ungt, nybildat partidistrikt. Men vi saknar förstås inte våra utmaningar. Vårt partidistrikt samlar 11 arbetarekommuner med olika förutsättningar. Vi behöver arbeta med att varje medlem ser sig sedd, uppskattad och behövd i en rörelse som sträcker sig över den egna kommungränsen. Enade blir vi också en starkare kraft i att kunna påverka både den nationella politiken, som samhället i stort. Här har vi förutsättningar att skapa något riktigt bra.

I orden av Anna Lindh; ”Uppgivenhet är vår största fiende”. Socialdemokrater har aldrig backat ifrån en tuff uppgift. Varför skulle vi göra det nu?

I mötet med stora utmaningar samlar vi kraft ifrån varandra, ifrån en tidlös och ständigt aktuell ideologi, med siktet stadigt inställt mot en ljusare framtid.

Framför oss väntar en intensiv vår, inte minst med valrörelse inför EU-valet. Jag känner mig optimistisk. Nu kör vi!

Aylin Fazelian, ordförande Socialdemokraterna i Göteborgsområdet