Hur kan vi få en jämlik cancervård i Västra Götalandsregionen?

Cancer är en av vår tids största och värsta sjukdomar. Var tredje svensk drabbas någon gång i sitt liv. Ingen ska behöva vänta en dag för länge när det finns en misstanke om cancer. Socialdemokraterna vill avsätta 500 miljoner kronor per år 2019–2022 på en ny och utvecklad cancersatsning. Den ska bland annat fokusera på att fortsätta att korta väntetiderna och fortsätta den statliga finansieringen av Sveriges sex regionala cancercentrum. Väntan ska vara så kort det bara går och behandlingarna ska vara lika bra i hela landet.

Ja, det är Socialdemokraternas självklara mål och med det följer stora satsningar. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor och utgör drygt 30 procent av all kvinnlig cancer. Samtidigt hamnar Västra Götalandsregionen i botten på listan över hur många bröstcancerpatienter som opereras inom 28 dagar, vilket är målet. Det visar en ny rapport från Cancerfonden. Samtidigt har Södra Älvsborgs sjukhus tilldelats pris för sitt arbete med att kapa köerna vad gäller bröstcancer. Hur kan det se så olika ut och hur kan vi få en jämlik cancervård i Västra Götalandsregionen. Den frågan vill regionrådet Janette Olsson debattera på nästa regionfullmäktige som är 9 april.