Idag införs lättnader av restriktioner!

För femte veckan i rad har smittspridningen i Västra Götaland minskat, samtidigt som antalet covid-19 och IVA-patienter också minskar. Idag inleds också regeringens femstegsplan för lättnader på restriktionerna.  Detta gör att vi äntligen skymtar ljuset i tunneln!

I förra veckan kunde regeringen ge besked om en femstegsplan för lättnader och senare även en avveckling av de restriktioner som nu gäller. Detta beror på att vi nu ser tydliga tecken på att utvecklingen går åt rätt håll. Det är dock inte över ännu, utan vi befinner oss fortfarande i ett allvarligt läge. För att utvecklingen ska fortsätta gå åt rätt håll och att vi ska kunna genomföra lättnader av restriktionerna krävs det fortfarande att vi följer de restriktioner som ännu gäller, som att umgås i vår närmsta krets, resa smittsäkert, undvika inomhusmiljöer med risk för trängsel och bära munskydd i kollektivtrafiken. Fortfarande gäller att tvätta händerna ofta och stanna hemma vid minsta besök.

Femstegsplanen, som inleds idag, innebär bland annat nya deltagartak för verksamheter såsom allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Serveringsställens öppettider förlängs till klockan 22.30. För att avgöra om det är möjligt att införa ytterligare lättnader, kommer en samlad bedömning göras utifrån indikatorer som Folkhälsomyndigheten tagit fram. Det handlar om smittspridning, belastning på sjukvården samt vaccinationsgrad i befolkningen. Täckningen ligger nu på över 60 %, det innebär att närmare 5 miljoner av befolkningen har fått minst en dos vaccin. Det är av yttersta vikt att alla vaccinerar sig när möjligheten ges för att utvecklingen ska fortsätta åt rätt håll.

Steg 2, som beräknas träda i kraft omkring 1 juli, innebär bland annat höjda deltagartak för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar samt höjda deltagartak för privata sammankomster.
Serveringsställenas öppettider förlängs ytterligare och regleringen på serveringsställen utomhus rörande maxantal per sällskap samt avstånd mellan sällskap tas bort. Rådet om att endast umgås med den närmsta kretsen tas bort, men det är fortsatt bättre att ses utomhus.

Steg 3, som preliminärt beräknas inträda 15 juli, innebär bland annat att begränsningarna i långväga kollektivtrafik och regleringar som begränsar kvadratmeter per person i inom- och utomhusmiljöer tas bort.

Steg 4 beräknas till september och innebär bland annat att deltagarbegränsningar för allmänna sammankomster, offentliga tillställningar och privata sammankomster tas bort. Restriktionerna för restaurangnäringen lättas också, till exempel avseende storlek på sällskap.

Steg 5 innebär att kvarvarande restriktioner lyfts. Det är ännu inte fastställt när steg 5 kan inträda.

Äntligen kan vi börja våga se fram emot en sommar och höst med successiv återöppning av samhället!

Kenneth G Forslund, riksdagsledamot (S)
Aylin Fazelian, riksdagsledamot (S)
Joakim Järrebring, riksdagsledamot (S)