LJUSARE TIDER VÄNTAR

Vår distriktsordförande Aylin skriver om våren, nyvalda styrelser, kyrkoval och partikongressen.

Våren innebär många saker. Äntligen fram med vårjackan, lite välbehövlig sol, knoppar på träden och vitsippor som börjar växa fram. Våren innebär också som bekant årsmötes-tider och under de senaste veckorna har våra elva arbetarekommuner inom Göteborgsområdet avhandlat ett flertal årsmöten.

Tre ordföranden i lika många arbetarkommuner har avgått – och tre nya har tillkommit.

Jag vill därför passa på att ge ett varmt tack till de som avgår; Pernilla Övermark (Mölndal), Erika Sjöblom (Kungälv) och Benny Halldin (Tjörn).

Tack Pernilla, för din värme och för ditt enorma driv.
Tack Erika, för ditt lugn och för att du alltid tar dig tiden att se din omgivning och dina partivänner.
Tack Benny, för din klokskap och ditt trygga sätt att leda.

Jag vill även med varm hand välkomna våra nya ordföranden i Mölndal, Kungälv och Tjörn:

Joakim Kahlman, Camilla Haag och Göran Hermansson. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med er och driva vår politik och vår organisation framåt!

Det gör vi inte minst närmast i en kyrkovalrörelse där vi behöver mobilisera våra medlemmar och väljare. Kyrkovalet är viktig för att fortsätta utveckla Svenska kyrkan till en öppen och solidarisk folkkyrka, där en plats finns för alla.

I höst genomförs dessutom vår partikongress på Svenska Mässan i Göteborg. Vi vet ännu inte på vilket vis kongressen kommer genomföras. Helt digitalt, semi-digitalt eller om alla kommer få vara på plats. Men även om vi inte vet hur den genomförs så börjar vår process med att ta fram vem som ska få lov att föra vårt partidistrikts talan och vara ombud på partikongressen. Ett spännande och hedrande uppdrag.
Att vara just ombud på kongressen är också det absolut säkraste sättet att veta att du verkligen får vara på plats under kongressen, eftersom vi inte vet hur många som faktiskt kommer att släppas in i kongresslokalerna om den genomförs fysiskt.

Så vem vill du se som ombud för Socialdemokraterna i Göteborgsområdet? Nominera dig själv, eller en klok kamrat. Ombudsvalet genomförs digitalt den 7-20 juni. Glöm inte att rösta på vem du vill ska representera dig och ditt distrikt på kongressen.

/Aylin Fazelian, distriktsordförande och riksdagsledamot