Nu har vi summerat 2020

rapport från en distriktskongress

Lördagen den 17 april höll Göteborgsområdets Socialdemokratiska partidistrikt sin årliga distriktskongress. Dessvärre på samma sätt som förra året, det vill säga digitalt.

95 röstberättigade ombud, distriktsstyrelsen, revisorer, valberedning, personal och, så klart, teknisk support loggade in i det digitala mötesrummet för att avsluta 2020 och välja ny styrelse för kommande period. Förutom lite sedvanligt problem med ljudet i början flöt distriktskongressen på som på räls.

Distriktsordförande Aylin Fazelian öppnade kongressen med ett mycket starkt öppningstal. Hon talade om det samhälle hennes flicka kommer födas in i – och vilka utmaningar vi alla står inför. Vi behöver höja takten för att inom en rimlig framtid nå ett jämställt samhälle. Ett samhälle där både flickor och pojkar har samma möjligheter.

Mötesordförande Louise Åsenfors och Jesper Eneroth ledde oss genom dagen på ett ypperligt sätt. Louise hade skrivit en hyllningsdikt för dagen och mötet till ära!

Vi hade besök av Ibrahim Baylan från partistyrelsen och Evin Incir från Europaparlamentet. De båda lyfte den främlingsfientligheten som breder ut sig i Europa och hur vi behöver fortsätta sträva mot jämlikhet. I Europa såsom i Sverige. Även partiordförande Stefan Löfven skickade en hälsning till oss, lika så LO-distriktet i Västsveriges ordförande Christine Marttila.

Aylin fick förnyat förtroende som distriktsordförande och det fick även sju av de ledamöter som stod för omval. Hela den valda distriktsstyrelsen kan du se här

Utöver alla besök, sedvanliga årsmötesförhandlingar och ett antal ”hörs jag?”, behandlade kongressen 11 motioner. Bland annat en motion som lyfte friskolor, en av vår tids största utmaningar och systemet som bidragit till att likvärdigheten minskat i svensk skola och att segregationen ökat.
Kongressen antog även ett uttalande om den ojämlika skolmarknad som idag härjar i Sverige – Utbildning och kunskap är kärnan i samhällets styrka.

Nu är distriktet helt redo för fokus på verksamhetsåret 2021!