Pensionerna måste fortsätta att höjas

Det handlar om respekt för de som är med och bygger vårt land.

2022 blir pensionärernas år. Redan vid årsskiftet sänktes skatten för pensionärer när den sista delen togs bort av den orättvisa beskattning som den Moderat-ledda regeringen 2006 – 2014 införde. Bostadstillägget höjdes vid årsskiftet och i augusti höjs det ytterligare. Garantipensionen har höjts tidigare, pensionstillägget har införts, nu vill Socialdemokraterna gå vidare med att införa ett garantitillägg.

Garantitillägget ger höjd pension för 1 miljon pensionärer med låg pension. Hälften av dessa får de maximala 1 000 kronorna mer per månad. Det här är ett förslag som S-regeringen lägger till riksdagen efter förhandlingar med Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Nu blir det upp till bevis för andra partier i riksdagen om de vill höja pensionerna eller inte. Går det igenom så sker första utbetalningen i augusti.

Den 1 juli införs en trygghetspension. Det innebär att den som slitit ut sig på arbetsmarknaden och närmar sig pensionsåldern ska få särskilda regler inom sjukersättningen. Det ger ekonomisk trygghet när kroppen inte håller hela vägen till pensionen.

Pensionerna måste fortsätta att höjas. Allt för många får idag ut allt för lite i pension i förhållande till sin tidigare lön. Därför vill Socialdemokraterna öka inbetalningarna till pensionssystemet så att pensionerna kan höjas för alla som jobbar. Ytterst handlar det om respekt för de som är med och bygger vårt land.

Göteborgsområdets socialdemokratiska riksdagsledamöter

Kenneth G Forslund