REGERINGEN PÅ TVÄRS MOT VERKLIGHETEN

En ny regering är på plats. Ännu en gång en regering med ett knappt underlag i riksdagen efter ett mycket jämt valresultat.

Den här gången den mest högerreaktionära regeringen sedan högermannen Arvid Lindmans regering efter Kosackvalet 1928.

Regeringen Kristersson är en märklig konstruktion. Tre partier som förlorade valet ska genomföra det största högerpartiet Sverigedemokraternas politik. Med Tidöavtalet/Slottsavtalet och regeringsförklaringen börjar det klarna vilken politik som verkligen kommer att föras.

På punkt efter punkt går politiken på tvärs mot verkligheten. Det pågår en feministisk revolution i Iran, högerregeringen lägger ned den feministiska utrikespolitiken. Vi lever i en skenande klimatkris, regeringen lägger miljödepartementet. Industrin vill ha långsiktiga villkor, regeringen tvärvänder den gröna omställningen.

Kristersson-regeringen sänker vid årsskiftet kravet på inblandning av biodrivmedel till lägsta möjliga nivå och industrin kommer att bromsa sina investeringar. Istället för att fortsätta och helst öka den gröna omställningen så gör den halt och Sveriges beroende av importerad fossil olja ökar samtidigt som världsmarknadspriset på olja slår rekord. Transportsektorns utsläpp kommer att öka vilket måste kompenseras av andra åtgärder om Sverige ska leva upp till sina åtaganden i Parisavtalet. Därmed  ligger Svenskt skogsbruk i farozonen, som redan idag är satt under stark press från EU.

Det här är en regering som uppenbart tycker att omställning är jobbigt och försöker gå baklänges in i framtiden. Genom att förneka hur verkligheten ser ut och vad som verkligen behöver göras och göra tvärtom så hotas svensk industri och ytterst framtidens svenska välfärd.

Vi socialdemokrater vill fortsätta den gröna omställningen och skapa nya jobb. Hela Sverige och alla människor ska hänga med i den omställningen. Det är inte lätt att lyckas med det, men lösningen är inte att rygga för det problemet och låta bli att utveckla Sverige och inte göra en grön omställning.

Göteborgsområdets socialdemokratiska riksdagsledamöter
Kenneth G Forslund