Riksdagsbänken summerar året och önskar God Jul!

Årets fem vanligaste ord måste nog vara Corona, Inställt, Videomöte, MIKROFONEN! och munskydd. Det känns i alla fall så nu när det går mot jul och nyår och vi börjar summera 2020. Det här blev inte alls som vi tre hade tänkt oss.

Det började så bra med givande kommun- och företagsbesök som vi gjorde tillsammans. Sedan blev det naturligtvis tvärstopp. Vi har fått ställa in massor av aktiviteter, några har gått att ställa om till att genomföras på distans. I den korta mellanperioden mellan smittvågorna så gjorde vi ett utomhusbesök, sedan tog det tvärstopp igen.

I riksdagen har det varit hårda restriktioner sedan i februari-mars. Enbart 55 ledamöter deltar i voteringarna, och vi turas om att utgöra den skaran. Utskotten har numera Stockholms-vecka var tredje vecka på ett rullande schema. Mycket av arbetet i utskotten sker på distans och i somras gjordes ett tillägg i Riksdagsordningen som gör det möjligt att också fatta formella beslut vid utskottsmöten som genomförs med ledamöter som deltar på distans. Ordföranden måste dock vara på plats i riksdagen för att leda mötet.

Vi tre har inte utskottsvecka samtidigt så allt det här sammantaget har gjort att vi bara har träffats på riktigt några få gånger under året. Våra länsbänksmöten har som så många andra möten fått genomföras som videomöten istället.

Totalt sett har ändå riksdagsarbetet fortsatt att fungera och beslut har fortsatt att fattas. Vanliga beslut om lagändringar, skatter, budget och annat. Men dessutom alla beslut som har behövt fattas för att hantera Corona-pandemin, till exempel extra pengar till kommuner och regioner, möjlighet till distansundervisning i skolan, smittskyddsåtgärder på restauranger och barer, ersättning till riskgrupper, tillfällig ändring av AP-fondernas placeringsregler, med mera.

I år är det lätt att önska julklappar. Vi önskar att alla får vara friska, att vaccinationerna kommer igång och pandemin kan stoppas samt att vi kan börja genomföra möten och besök på riktigt igen. Vi längtar efter ett friskt nytt år och att kunna gå tillbaka till normala arbetsformer där vi får träffa varandra och andra människor. Grunden för allt demokratiskt politiskt arbete är ju just mötet mellan människor, att få intryck och ta del av erfarenheter.

God jul och Gott nytt friskt år!

Kenneth G Forslund
Aylin Fazelian