SKL-kongressen är igång!

SKL-kongressen är i full gång. Har dessutom bytt namn till SKR – Sveriges Kommuner och Regioner, istället för landsting.

Nu ska mandatperiodens inriktningsdokument antas och ett 70-tal motioner. Själv har jag skrivit en motion om beroendevården och hur den bör organiseras. Den andra har jag skrivit ihop med Maria Brauer som handlar om hur kommuner kan bidra till Arbetsförmedlingens uppdrag när den reformeras och mer ska skötas av privata företag. Här verkar regeringen tagit till sig den signalen från kommun-Sverige och det är på G.

Statsminister Stefan Löfven besökte SKR-kongressen och pratade om vårt gemensamma ansvar för välfärden och kampen mot kriminalitet. Lagstiftning och fler poliser kommer, men det förebyggande arbetet behöver kommuner och regioner jobba med. Han lyfte också särskilt sina möten med Kommunal och hur viktiga välfärdens hjältar är. Han tryckte särskilt på den senaste tidens debatt kring att invandringen är orsak till kriminaliteten. ”Det handlar inte om etnicitet eller religion, det handlar om livschanser, integration och ett hopp om sin framtid. Tyvärr har den organiserade brottsligheten kö in till sin verksamhet. Sätter vi en i fängelse så står en ung pojke i kö att ta hans plats. Det måste vi hjälpas åt att bryta.”, menade statsministern. Kan inte annat än hålla med.

Det är tydligt att vi nu har ett högerkonservativt block i svensk politik. I debatten här så bekräftar M, Kd och Sd varann och håller med varann.

// Janette Olsson, regionråd i opposition
#regiontisdag #västsossar