(S)tår för samma sak

Svårt att veta vad du ska rösta på i EU-valet på söndag?

Egentligen är det enkelt. Partierna driver samma politik i Bryssel som i Kungälv, Stenungsund och Sverige. Socialdemokraterna jobbar på alla politiska nivåer för ordning och reda på arbetsmarknaden, för ett miljömässigt hållbart samhälle och alltid mot högerextremismens vi och dom-tänkande.

Rörligheten inom EU för människor är bra, men den som jobbar i ett annat land ska konkurrera med sin kompetens inte genom att få slavlön, vansinniga arbetstider och livsfarlig arbetsmiljö. Då behövs det både svenska regler och EU-regler som ställer höga krav, vilket vi socialdemokrater hela tiden jobbar för på alla politiska nivåer.

Sverige ligger mycket långt fram i miljöarbetet, i Kungälv har till exempel fjärrvärmen ställts om från fossilt till fliseldat. På många sätt ligger Sverige i framkant av den omställning som måste ske. Vi gör det utan att sänka vår levnadsstandard, tvärtom det skapar nya jobb där vi exporterar både kunskap och teknik till hela världen där man ännu inte hunnit så långt.

EU-samarbetet bidrar till bättre miljö, fler jobb och starkare ekonomi, men det är inte givet att det alltid blir så. EU:s utveckling beror på vilka som bestämmer i Bryssel. Vem som styr politiken spelar roll både här hemma och i EU. Nyttja din demokratiska rätt att rösta den 26 maj. Rösta på Socialdemokraterna.

Melisa Nilsson (S)  EU-kandidat och Kommunstyrelsen Stenungsund
Miguel Odhner (S) Kommunstyrelsens ordförande, Kungälv