Ukrainas sak är vår!

Det som händer nu är mycket allvarligt och helt oacceptabelt. Ryssland bryter mot internationell rätt när de angriper ett grannland. Ryssland måste omedelbart upphöra med sina attacker och dra sig tillbaka från Ukraina. Det mänskliga lidandet vi nu bevittnar måste få ett stopp.

Vi fördömer kraftfullt Rysslands pågående invasion av Ukraina. Den ryska invasionen av Ukraina är oprovocerad och oförsvarlig. Den hotar internationell fred och säkerhet och är ett brott mot internationell rätt och mot den europeiska säkerhetsordningen.

Ukrainas sak är vår sak. Nu är det viktigt att visa solidaritet med Ukraina och dess befolkning. Ge ett bidrag till de insamlingar som finns, delta i någon av de demonstrationer som anordnas mot den ryska krigföringen, visa ditt stöd i sociala medier, alla kan göra något.

Ukraina ska få fortsätta att vara ett fritt och demokratiskt land som självt formar sin framtid på det sätt befolkningen själv vill. Där välstånd fortsätter att byggas, korruption fortsätter att bekämpas och där människoliv värnas.

Svaret på Rysslands invasion av Ukraina måste vara att Sverige tillsammans med övriga EU-länder inför ytterligare ekonomiska sanktioner mot Ryssland. EU-toppmötet i torsdagskväll där statsminister Magdalena Andersson deltog beslutade om ytterligare sanktioner mot Ryssland. Under fredagen kommer beslut att fattas om utformningen.

Göteborgsområdets socialdemokratiska riksdagsledamöter

Kenneth G Forslund