Uttalande i solidaritet med det belarusiska folket

Göteborgsområdets Socialdemokrater antog idag ett uttalande till stöd för vårt systerparti Belarusian Social Democratic Party (BSDP) och det belarusiska folket

Så här beskriver Anton César, Internationell ledare i Göteborgsområdet, situationen i Belarus och vikten av solidariet.

“Situationen i Belarus är mycket oroande men där finns även strimmor av hopp med många engagerade som organiserar sig och kämpar i frihetsrörelsen. Vid samtal i veckan med Ihar Barysau, ordförande för vårt systerparti Belarus Social Democratic Party (BSDP) framkom att deras parti står inför en mycket komplicerad, farlig och svår situation. 17 partimedlemmar har blivit förföljda av polis och arresterade. Och partiledaren själv har blivit det ett flertal gånger. Det uppskattas ha skett mer än 500 incidenter där demonstranter utsatts för våld. Regimen håller 41 personer som politiska fångar förutom alla de som arresteras dagligen på gatorna.

Solidaritetshälsningen från distriktskongressen ska ses både som ett stöduttalande men det tas även enligt Ihar Barysau som ett betydelsefullt kvitto på att informationen om deras situation kommer ut. I Belarus är medierna väldigt hård styrda av staten och tillgången till internet begränsas och censureras.

I Belarus finns en bred utspridd progressivitet bland folket som inte återspeglas i staten. Dessutom vittnas om att folket inte är rädda på samma sätt längre. Massorna och styrkeförhållandena håller på att ändras och driver på ett oppositionellt momentum. Våra medmänniskor och systerpartivänner fortsätter kämpa varje dag för att vågskålen ska tippa över till fördel för folkets vilja!”

Uttalande från Göteborgsområdets socialdemokratiska distriktskongress 2020-09-05:

Socialdemokraterna i Göteborgsområdet står med Er, vårt systerparti Belarusian Social Democratic Party (BSDP) och det belarusiska folket i frihetskampen.

Det belarusiska folket kämpar just nu för frihet, demokrati och rätt till självständighet. I den kampen står Sverige och vi socialdemokrater vid deras sida. Kampen för demokrati, fred och rättvisa är en angelägenhet för oss alla. Vi tar ofta demokratin, yttrandefriheten och rätten för självbestämmande för given – något våra medmänniskor i icke-demokratiska länder inte alls kan göra.

Efter valet i Belarus den 9 augusti, som varken var fritt eller rättvist, har omfattande protester ägt rum. Bilder och filmklipp visar hur fredliga demonstranter i Belarus har blivit gripna och i vissa fall misshandlade. Sverige i allmänhet och svensk socialdemokrati i synnerhet har arbetat med Belarus under lång tid. Men det är nu det gäller. Belaruserna behöver stöd snabbt innan protesterna tystas ner – kanske för gott. Vi stödjer den svenska regeringens linje om att driva sanktioner mot Belarus, och kräver att politiska fångar friges och att förutsättningen för fria val ges.

Våldet mot de fredliga demonstranterna måste upphöra nu! Vi förväntar oss att de demokratiska principerna respekteras, att fria och rättvisa val hålls samt att folkets krav på förändring hörsammas!