Vi är en trio igen!

Anders Brandin blir distriktsexpeditionens nya ombudsman

I höstas beslutade distriktsstyrelsen om att anställa en ombudsman till som, tillsammans med övriga ombudsmän på expeditionen, är redo att ta Socialdemokraterna i Göteborgsområdet in i framtiden. Nu är det klart att vår nya ombudsman blir Anders Brandin.

Anders kommer ursprungligen från Småland men bor sedan några år i Göteborg. Han har sin bakgrund som elektriker på Stora Enso i Hyltebruk där han även haft ett starkt fackligt engagemang. Senaste tiden har han dock arbetat som regional skolorganisatör och med skolinformation på LO Västsverige.

Men nu tar han alltså klivet över till oss och blir tredje ombudsmannen på distriktsexpeditionen. Hans tjänst innebär fokus på att stärka folkrörelsen i distriktet samt stötta riksdagsgruppen kommunikativt.

Arbetet med att stärka folkrörelsen handlar mycket om att öka engagemanget i våra arbetarekommuner och hos våra medlemmar, att metodutveckla inom modern folkrörelse och kampanj. Att stötta riksdagsgruppen kommunikativt blir den andra stora biten. Det blir Anders som hjälper till med texter och artiklar.

– Jag ser väldigt mycket fram emot att lära känna alla, och jag är väldigt peppad på att lära mig en massa saker. Det ska bli otroligt roligt att jobba med något som jag brinner för, säger Anders.

Utöver detta kommer Anders att jobba med alla de frågor och områden som finns på en distriktsexpedition, tillsammans med Catrin Wikblad, försteombudsman, och Sara Björnson, ombudsman.

Att bli en trio igen känns både roligt och spännande. Vi tror att Anders kommer att matcha oss och distriktet bra och ser framemot många upptåg, utmaningar och segrar.

Anders börjar arbeta hos oss den 22 mars.