Vi är mitt i en samhällsomvandling

Ordförande har ordet - om att digitalisera Sverige

Även i de tuffaste tider måste vi orka blicka framåt. Den rådande situationen har skyndat på den digitala transformationen av hela samhället – och inte minst vår politiska organisation.

På många sätt skapar digitaliseringen oändliga möjligheter. Vi står faktiskt på randen till ett nytt samhälle.

Distansutbildning har exploderat med allt vad det innebär. Utöver gymnasie- och vuxenutbildning som nu anordnas digitalt, ser vi också hur mer eller mindre samtliga grundskolor i Sverige arrangerar distansundervisning, vid sidan av den fysiska undervisningen. Rapporter från skolvärlden visar att omställningen har gått bra mycket bättre än förväntat.

Det stannar inte där. Handeln har fått ställa om till mer e-handel och det klassiska kontorsarbetet har satts på paus. De allra flesta företag och organisationer som har möjlighet att låta sina anställda jobba hemifrån rekommenderar nu det. Troligen kommer stora delar av omställningen kvarstå efter krisen.

Också vårt partidistrikt har ställt om. Vi anordnar nu ”digital fika” på olika teman med distriktets region- och riksdagsrepresentanter som samtliga medlemmar bjuds in till digitalt. I våra arbetarkommuner ställs medlemsmöten om till digitala möten och tillsammans arbetar vi fram beredskap för att också kunna fatta demokratiska beslut digitalt.

Jag menar inte att på något sätt förringa COVID-19:s negativa effekter på människors hälsa och ekonomi. Det dödliga coronaviruset har spritt sig som en löpeld och lagt delar av våra samhällsfunktioner i spillror. Dödstalen skjuter i höjden och sjukvårdens anställda går på knäna. De ekonomiska konsekvenserna har också blivit smärtsamt tydliga. Drygt 42 400 personer varslades om uppsägning under mars månad. Det är en historiskt hög siffra som överstiger de senaste två topparna som inträffade under 90-talskrisen och finanskrisen.

Men i dystra tider kan det ibland vara nyttigt att blicka framåt och dra lärdomar.

För det kommer också en morgondag. Det kommer dröja innan allt är normalt igen och ekonomin har stabiliserats. Men den dagen kommer. Det är kanske först då vi kommer att inse att vi tagit ett stort steg framåt när det gäller att digitalisera Sverige. Processer som varit tröga, för att inte säga omöjliga, i normalläge har plötsligt accelererat. Den digitala teknologin kommer att förändra, men också skapa nya förutsättningar för samhällsorganisering. Rätt hanterat – genom att också motverka det digitala utanförskapet med nära 1 miljon svenskar som av olika anledningar inte använder internet – är digitaliseringens möjligheter enorma. Likt den industriella revolutionen lagt grunden för dagens samhälle, befinner vi oss också just nu mitt upp i en enorm samhällsomvandling.

/ Aylin Fazelian, distriktsordförande och riksdagsledamot