Vi befinner oss i en kris som prövar hela vårt samhälle

Ordförande har ordet - Om Sveriges hantering av Corona-krisen

Vi befinner oss i en kris som prövar hela vårt samhälle, och var och en av oss. Statsministern uttryckte det som att:

”Det kommer några få, avgörande stunder i livet då du måste göra uppoffringar inte bara för din egen skull utan också för att ta ansvar för din omgivning, för dina medmänniskor, och för vårt land. Den stunden är nu. Den dagen är här. Och den uppgiften gäller alla.”

Vi ser nu en global tävlan mellan länder om vem som kan införa tuffast regler. Vi ser bilder på hur individer som bryter mot utegångsförbud misshandlas, där enorma resurser läggs på att polis tvingar folk till åtgärder som det saknas folklig förankring för.

Sverige har valt en annan väg.

Stefan Löfven har haft mod och styrka nog att låta våra expertmyndigheter sköta sitt jobb, utan att ta förhastade populistiska beslut. Det är avgörande. För ekonomin, men också för medborgarna. Att vi redan pressat ned den offentliga skulden är otroligt viktigt i dessa tider. Det finns ett stort utrymme att ge ytterligare stöd åt ekonomin. Vår uppgift handlar i första hand om att rädda liv och stärka sjukvårdens kapacitet, men vi gör också allt vi kan för att rädda jobben och stötta näringslivet.

Siffrorna från Konjunkturinstitutet talar sitt tydliga språk. En mycket djup lågkonjunktur står för dörren med fallande BNP på drygt 6 procent det andra kvartalet i år. Det är förstås oron för att smittas, omvärldens omfattande åtgärder mot smittspridningen och myndigheternas uppmaning att begränsa sociala kontakter som har fått ekonomin att tvärnita. Också Arbetsförmedlingens senaste rapport är nattsvart läsning. För bara några dagar sedan stod det klart att krogjätten Avenyfamiljen varslar alla sina anställda, och rederiet Stena Lines 950 anställda varslas också om uppsägning. SAS har också meddelat att företaget ställer in merparten av sina flygningar och permitterar upp till 10 000 anställda. Hittills under mars månad har totalt 36 800 varslats om uppsägning i Sverige. Det kan jämföras med 3 292 personer samma månad förra året.

Finansminister Magdalena Andersson har lagt om den ekonomiska politiken helt till att vara stödjande och stimulerande. Fokus ligger på att stärka skyddet och möjligheterna om man blir av med jobbet och att stödja näringslivet, kommuner och regioner, i syfte att motverka en våg av konkurser och massarbetslöshet.

Det har blivit enklare för företag att låna, sänkta sociala avgifter, tillfällig rabatt för fasta hyreskostnader, staten tar över sjuklöneansvar och införd möjlighet att korttidspermittera för att minska lönekostnader.

Flera åtgärder har också tagits för att ge bättre förutsättningar för arbetstagare som blir sjuka eller arbetslösa. Det handlar om tillfälligt slopat karensavdrag, förstärkt arbetslöshetsersättning för fler och stora satsningar inom utbildning och omställning.

Som Socialdemokrater använder vi ofta ordet ”tillsammans”. Att överge var och en åt sitt eget öde bygger inte ett starkt samhälle. Vi kommer att ta oss igenom den kris vi befinner oss i, om vi fortsätter på vår inslagna väg: omtanke för varandra – inte minst för våra riskgrupper – stöd till arbetstagare, företag och näringsliv, och förstärkning av vårt gemensamma; sjukvården och våra samhällsviktiga funktioner.

När det är som tuffast, ska vår sammanhållning vara som starkast. Nu måste vi fortsätta hålla ihop.
Med varmt hjärta, rena händer, kallt huvud – och lagom avstånd.

/ Aylin Fazelian, distriktsordförande och riksdagsledamot