Vi bygger landet starkt och hållbart

Kongressens avslutande två dagar

Förtydligande av arbetsrättslagen och en förvånande stor diskussion kring vad Socialdemokraterna tycker om fisket, skarven och minkarna.

Dagen började med debatt på avsnittet arbetsmarknad. Vår delegation drev frågan om rättigheten till arbetskläder även ska innefatta arbetsskor. Det är viktigt att rätten till arbetskläder ska vara likvärdigt inom alla yrken. I dagens lagstiftning står det endast om skyddskläder och skyddsskor, denna skrivning blir skev och ojämlik. Efter gediget förarbete och bra debatterat blev beslutet, mot partistyrelsen även detta kongressens beslut.

Vidare debatterades regionalpolitik, jordbruk och landsbygd. Gårdagens fiskerifråga återkom. Ett antal delegationer ville lägga till skrivningar som innebar detaljstyrning, vår hållning är att vi kan ha ett hållbart fiske utan denna styrning. Detta blev också kongressens beslut.

Debatten avslutades med minkfrågan samt frågan om att minska på beståndet av Skarven. Det stora Skarvbeståndet skapar stora problem runt om i Sverige och måste ner på hållbara nivåer igen. Totalförbud mot pälsfarmning var också en het fråga, inte minst efter pandemins utbredning. Tyvärr vann inte det kongressens gillande.

Till sist! Vi vill rikta ett stort tack till Lena Rådström Baastad för sin tid som partisekreterare och bästa Stefan Löfven för sitt hårda arbete som statsminister och partiordförande. Dags för avtackning. Magdalena Andersson ledde avtackningarna med tal kring deras insatser och känslorna gick upp och ner. Deras arbete är mycket uppmärksammat i hela Sverige. Flera kända artister och profiler tackade Stefan för sin tid som statsminister och att han nu kan få lite ledigt. Göteborgsområdets delegation stämmer in i den hyllningskören: Tack!

Söndagen, kongressens sista dag. Som traditionen bjuder viks den sista debatten i plena till det internationella avsnittet. Många talare var uppe och debatterade kring kärnvapenförbud, Västsahara, biståndets enprocentmål och Palestina. Vår delegation var nöjda med de skarpare skrivningarna efter de intensiva diskussionerna i temagrupperna.