Vi kan aldrig vara nöjda när högern går framåt. Dags för mobilisering

Sverige har valt Socialdemokraterna till det största partiet i Europaparlamentsvalet. Över det känner jag glädje och tacksamhet. Men vi kan aldrig vara nöjda när högern går starkt framåt. Låt mig återkomma till det alldeles strax.

Först vill jag från botten av mitt hjärta rikta ett stort tack till distriktets medlemmar, våra valledare och personal som gjort ett helt fantastiskt jobb under valrörelsen. Jag vill också rikta ett särskilt grattis till Lerum och Alingsås där (S) gick framåt procentuellt jämfört med förra EU-valet.

Valresultatet innebar att vi höll ställningarna och bevarade våra 5 mandat i Europaparlamentet. Dessutom bidrog vi till att höja valdeltagande, vilket i sig är en vinst för demokratin.

Men låt oss också se valresultatet som ett uppvaknande. Högern har gått starkt framåt och den unga väljarkåren ser inte oss som ett tydligt politiskt alternativ. Det måste vi ändra på.

Vi är en folkrörelse och det förpliktigar. Vi behöver fortsätta de politiska samtalen med medborgare också mellan val. Vi behöver vara inlyssnande, men också tydligare i vår politiska kommunikation om vad vår samhällsvision är. För sanningen är att högerpartierna har kidnappat den politiska retoriken i Sverige. Istället för att fokusera på lösningar framåt, ställs grupper emot varandra. I sann konservativ anda har högern lyckats skapa ett klimat där individen ensam förväntas kunna skapa en bättre morgondag. Samtidigt har vi inte tillräckligt starkt kunnat visa på vad alternativet är.

Nu behöver Socialdemokratin tydligare träda fram och visa på strukturella – och kollektiva samhällslösningar som kan ta sig an dagens och morgondagens utmaningar.

På så sätt vänder vi en negativ trend och gör oss förtjänta av att ha ännu en gång blivit valda till Sveriges största parti.

Så sörj inte, mobilisera.

/Aylin Fazelian

Distriktsordförande (S) Göteborgsområdet