Vi vill välja Magdalena Andersson igen

En historisk dag när Sverige fick sin första kvinnliga statsminister går mot sitt slut. Ett krossat glastak och återigen en socialdemokratiskt ledd regering är en framgång. Budgetomröstningen däremot är ett bakslag för vanligt folk. Miljöpartiet meddelade efter budgetbeslutet att de lämnar regeringen och eftersom underlaget förändrats för regeringen lämnade Magdalena Andersson in sin avskedsansökan till Talmannen.

När riksdagen idag valde Magdalena Andersson, fick Sverige inte endast sin första kvinnliga statsminister, utan också den mest meriterade, erfarna och kanske mest kompetenta nyvalda statsministern i Sveriges historia.

Vi såg fram emot att Magdalena skulle tillträda som statsminister på fredag, men istället blev hon tvungen att be att få bli entledigad endast sju timmar efter att riksdagen utsett henne. Men givet de besked som Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet givit så kommer hon att inom kort återigen kunna utses till Statsminister. Vi vill definitivt välja Magdalena Andersson till Statsminister igen.

Magdalena är en person som säger som det är och gör vad som krävs för att komma tillrätta med samhällsproblemen. Det ska vi vara väldigt glada och stolta över som socialdemokrater.

En Socialdemokratisk regering med ledning av Magdalena Andersson kommer göra allt för att vända på varenda sten för att bryta segregationen och röka ut det våld som förgiftar vår samhällsgemenskap. Vidare kommer regeringen vara fokuserad på att ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och se till att klimatomställningen sker solidariskt och rättvist genom att den gröna nyindustrialiseringen skapar jobb i hela landet.

Trots att Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna fick igenom sin budgetreservation så handlar det om mindre ingrepp i regeringens budget och Magdalena har varit tydlig med att hon trots allt kommer kunna regera med dessa budgetförutsättningar.

Trots det är det illa att investeringsstödet till nya prisvärda hyresrätter tas bort. Det kommer innebära att ca 23 000 hyresrätter antingen aldrig byggs och de som trots allt byggs kommer ha ca 25 procent högre hyra än om de byggts med investeringsstöd.

Neddragningen på arbetsmarknadsåtgärder som bland annat extratjänster, kommer att påverka kommunernas ekonomi negativt, försämra integrationen och minska friheten för alla de som befinner sig långt ifrån arbetsmarknaden.  Framförallt nyanlända kvinnor är de stora förlorarna på den konservativa högerns arbetsmarknadspolitik.

Att M, KD och SD också återinför den orättvisa funkisskatten med ett sjunde jobbskatteavdrag är djupt orättvist på rent principiell nivå. Men det är också tragikomiskt att den konservativa högern fortsätter hävda att deras skattesänkningar, som mest gynnar de som tjänar mest, är det bästa sättet att minska arbetslösheten.

För om det vore så, att det sjunde jobbskatteavdraget, skulle innebära lägre arbetslöshet, var har all sysselsättningseffekt från jobbskatteavdrag 1,2,3,4,5,6 tagit vägen? Om sex jobbskatteavdrag ger en arbetslöshet på 7,6 procent hur mycket skulle skatten behöva sänkas för att nå full sysselsättning? Det är så klart bara nonsensretorik för skattesänkningar för de rikaste, som vanligt.

Självklart anställer företag inte fler för att skatten blir lägre, man anställer för att man har behov av arbetskraft med rätt kompetens. Dagens matchningsproblem beror inte på skatter, det beror på att de arbetslösa inte har den kompetens som företagen och offentlig verksamhet behöver. Därför är det också fel att dra ner på arbetsmarknadsutbildning och kompetensutveckling.

Nu är det dags för oss socialdemokrater att kavla upp ärmarna. Rustade med ny stark socialdemokratisk politik från kongressen och en ny partiledare ska vi möta människor för att se till att fler väljer den socialdemokratiska valsedeln på valdagen om knappt 10 månader. För vi vet att Sverige kan bättre.

Göteborgsområdets socialdemokratiska riksdagledamöter

Kenneth G Forslund